Nieuws
Let op! Retour-blokkade
Vanaf heden ziet u dit icoon verschijnen bij sommige producten op ons Vrooamsite. Dit icoon betekent dat er een 'retour-blokkade' op het product zit. Deze producten hebben wij niet op voorraad en worden speciaal voor u besteld. Als u besluit het product te bestellen, verschijnt er een extra melding over de retour-blokkade. Wij willen u erop attenderen dat deze producten niet geretourneerd kunnen worden. Let hier alstublieft goed op bij uw bestelling.
Hofland Bonusshop is geopend!
Download nu de het EK speelschema
Wilt u er zeker van zijn dat u geen wedstrijd mist op het komende EK voetbal?
ERA en Optimal heeft speciaal voor u en uw klanten een EK poster ontwikkeld om op te hangen in de bedrijfskantine en/of in de werkplaats. Hierop is het gehele speelschema te zien en kunt u alle uitslagen invullen!
HoflandBV nu in samenwerking met APS Turbo
Beste klanten van Hofland BV,
Wij hebben geweldig nieuws! Vanaf heden zijn alle onderdelen van APS Turbo online beschikbaar in het Vrooam portaal. Hier vindt u alle prijzen, levertijden en beschikbare technische data.
De prijzen zijn exact hetzelfde bij Hofland BV zoals u altijd gewend was bij APS Turbo te betalen, alleen hoeft u dit niet meer zelf op te halen. Via onze eigen distributie bezorgen wij twee keer per dag alle via Hofland bestelde turbo onderdelen van APS Turbo aan u uit.
Bij vragen kunt u altijd contact opnemen met uw accountmanager.
Milwaukee
Hofland BV kondigt samenwerking aan met Milwaukee als officiële dealer
Hofland BV is verheugd om aan te kondigen dat zij vanaf heden een erkende dealer is van Milwaukee, een toonaangevend merk in de gereedschapsindustrie. Door deze samenwerking is Hofland BV in staat om een uitgebreid assortiment aan hoogwaardige elektrische gereedschappen en accessoires aan te bieden aan haar klanten.
Dit nieuwe assortiment bestaat onder andere uit de volgende Milwaukee-producten: accu's, laders, boorapparatuur, bevestigingsapparatuur, slijp- en polijstmachines, zaag- en snijapparatuur, schuurapparatuur, test- en meetapparatuur en verlichting. Deze producten en accessoires zijn vanaf heden verkrijgbaar via alle vier de vestigingen van Hofland BV. Voor meer informatie over het assortiment en de beschikbaarheid van de Milwaukee-producten en accessoires kunt u contact opnemen met uw desbetreffende Hofland filiaal en/of accountmanager.
Binnenkort zijn deze producten en accessoires ook online verkrijgbaar via onze webshop
Airco compressor vullen? Zo doet u dat.
Voor een goede werking van de aircocompressor in de auto is een juiste vulling met smeermiddel cruciaal. Dit helpt slijtage van bewegende delen verminderen, voorkomt oververhitting en zorgt zo voor een langere levensduur en een optimale werking van de aircocompressor. Het smeermiddel verbetert ook de afdichting van de compressor en andere delen en aansluitingen van het aircocircuit. Dit voorkomt lekkage van koudemiddel. Hoe zorgt u voor de juiste vulling met smeermiddel?
Klik hier voor meer informatie
Vervang gasveren motorkap tijdig en bescherm zo voetgangers
Bepaalde gasveren hebben nu, naast de ondersteuning bij een open motorkap, ook de functie om voetgangers te beschermen bij een aanrijding. De motorkap komt bij een aanrijding omhoog en vangt de eerste klap op. Zo maakt de voetganger een minder harde klap op de motorkap en heeft hierdoor minder letsel. Het tijdig vervangen van de gasveren is hierbij essentieel!
Hoe werken de gasveren bij een aanrijding?
- Een aanrijding doorbreekt de draadlus in de bumper.
- De sensor geeft een signaal af aan de motorkapscharnieren.
- De motorkapscharnieren geven de motorkapvergrendeling vrij.
- De druk van de gasveren duwt de motorkap omhoog, soms in combinatie met een voetgangersairbag.
Juiste omstandigheden zijn essentieel
Het omhoog duwen van de motorkap lukt alleen op het juiste tijdstip en met de goede snelheid als de gasveer over de juiste druk beschikt. Helaas verliest de gasveer na verloop van tijd druk en is vervanging noodzakelijk om het systeem goed te laten werken bij een ongeval.
Wanneer gasveren vervangen?
Houd de volgende richtlijnen aan voor het tijdig vervangen van de gasveren:
- De houdbaarheidsdatum op de gasveer geeft aan wanneer deze aan vervanging toe is.
- Stabilus adviseert om de gasveren om de 5 jaar te vervangen.
- In Duitsland moet voor de APK de gasveer minimaal nog 1 jaar meegaan, anders keuren ze deze af.
- In Nederland moet een auto nieuwer dan 01-01-2018 beschikken over een goed werkend airbagsysteem. Deze mag geen defect aangeven. De RDW voegt hier in de toekomst misschien de houdbaarheidsdatum van de gasveren aan toe.
- Ook moet, volgens de voorwaarden van de verzekeringsmaatschappij, de auto in goede staat en veilig zijn. Het kan zelfs dat de verzekering bij letsel aan een voetganger niet alles of zelfs niets uitkeert als er een ongeluk plaatsvindt met een systeem dat niet goed werkt. Bijvoorbeeld door een te zwakke of defecte gasveer.
Turbo's niet de oorzaak, wel het slachtoffer
Een turbostoring kan verschillende oorzaken hebben. Vóór het vervangen van een turbo moet de diagnose daarom honderd procent zeker zijn. Daarom heeft turbo leverancier Nissens een handige whitepaper opgesteld. Hierin staan de belangrijkste oorzaken van turboschade en de belangrijkste tips voor montage van een nieuwe turbo.
Loctite schroefdraadboringen: Soorten en hoe te gebruiken
Trillingen, buiging of thermische uitzetting kunnen ervoor zorgen dat bouten in een voertuig loskomen. Het aanbrengen van LOCTITE-schroefdraadborging tussen twee aansluitende schroefdraden houdt moeren, bouten en schroefdraadverbindingen vast op hun plaats. Door uitharding komt namelijk een sterke verbinding tot stand en blijft de klemkracht intact. Welke sterktes schroefdraadborging zijn er en wanneer brengt u dit aan?
Magnetisch geregelde schokdemping: Voor- en nadelen
De meeste elektronisch geregelde dempingssystemen lijken erg op elkaar en bestaan over het algemeen uit schokdempers met continue variabele demping, een regeleenheid (ECU) en een set sensoren. Ze functioneren ook ongeveer hetzelfde. Magnetisch geregelde schokdemping werkt echter totaal anders. Wat zijn de verschillen en de voor- en nadelen?
Technisch bulletin - Roetfilters
Per 1 januari 2023 is de deeltjestellertest een verplicht onderdeel van de APK voor Euro 5 en Euro 6 dieselvoertuigen met een roetfilter. Deze test is ingevoerd om de aanwezigheid en werking van het roetfilter te kunnen controleren. De deeltjesteller kan kleine roetdeeltjes in de uitlaatgassen detecteren en daarmee aangeven of een roetfilter wel of niet goed werkt. Voor onder andere Euro 3 en Euro 4 dieselvoertuigen blijft de roetmeting als uitstootmeting noodzakelijk.
De verwachting is dat een redelijk deel van de voertuigen die met de deeltjesteller getest gaan worden niet aan de gestelde norm voldoen. Het roetfilter wordt dan direct als boosdoener aangewezen, maar is deze de oorzaak of wellicht toch een gevolg? Voordat er over gegaan wordt op vervanging van het roetfilter is het belangrijk eerst de juiste diagnose te stellen. Hiervoor is het van belang het roetfilter als onderdeel van het emissiesysteem te beschouwen en de afzonderlijke onderdelen van het systeem te controleren op hun werking. Ook het regeneratieproces is onderdeel van een volledige diagnose: wordt er voldoende vaak geregenereerd, haalt het roetfilter zijn gewenste werkingstemperatuur en welke drukken worden er (door het voertuig) gemeten?
Naast het emissiesysteem kunnen zaken die invloed hebben op het verbrandingsproces ook een negatief effect hebben op het roetfilter. Denk hierbij met name aan de injectoren die lekken of een turbo die olie lekt. In het geval van lekkende injectoren neemt een deel van de brandstof geen deel uit van het verbrandingsproces en komt onverbrand in het uitlaattraject terecht. Door de hoge werkingstemperatuur van het roetfilter zal de brandstof daar alsnog tot ontbranding komen met desastreuze gevolgen voor het roetfilter. Bij een olielekkende turbo geldt grotendeels hetzelfde, zodra deze olie in het uitlaattraject terecht komt zal deze zich voorin het roetfilter gaan ophopen, waar deze bij de eerstvolgende regeneratie zal verbranden (tezamen met het roetfiltermateriaal).
Klik hier voor de checklist om een juiste diagnose te stellen
Indien het roetfilter inderdaad als oorzaak uit de diagnose komt bestaat er naast het vervangen van het roetfilter ook de mogelijkheid deze te laten reinigen. Dit kan Hofland voor u verzorgen. Hierbij worden de roetfilters thermisch gereinigd, dit is wellicht niet de goedkoopste manier maar wel de meest effectieve. Het grote voordeel van thermisch reinigen is dat alle ingekapselde as verwijderd wordt, in tegenstelling tot chemisch reinigen. Indien het roetfilter vervangen wordt is het belangrijk om in de keuze van het nieuwe roetfilter mee te nemen hoe er met het voertuig gereden wordt en hoe lang men nog met het voertuig wil blijven rijden.
Vanwege de complexiteit van het diagnose stellen biedt Hofland B.V. u de mogelijkheid de workshop APK en de deeltjesteller in de praktijk te volgen aan onze vestiging in Rotterdam
Verwarming en kachelventilator: Vervang tijdig bij vervuiling
Ook al zitten de verwarming en kachelventilator vaak diep weggestopt in de verwarmings- en aircomodule achter het dashboard, verdienen ze wel de aandacht. Naast dat ze belangrijk zijn voor een goede werking van het verwarmings- en aircosysteem zijn ze ook belangrijk voor het comfort en de veiligheid van de inzittenden van de auto. Voorkom een vervuild systeem en vervang deze op tijd voor een goede werking.
Servicetips: Warmtepompsystemen hybrides en ev's
Het gebruik van het juiste gereedschap is een belangrijk basisprincipe bij het werken aan warmtepompsystemen van hybride- en elektrische voertuigen. Veel onderdelen van dit systeem staan namelijk onder hoogspanning. Dit vereist speciale gereedschappen en veiligheidsprocedures.
Mag u werken aan e-voertuigen?
NEN-9140 (EV-gecertificeerd)
In twee dagen EV-gecertificeerd! Wanneer werkzaamheden aan e-voertuigen worden uitgevoerd moet er extra aandacht zijn voor de hoge spanningen en het veilig werken. Met deze tweedaagse training bent u in één keer klaar voor het veilig werken aan e-voertuigen.
Leerdoelen:
- Bekend met de voorschriften van de branchenorm en NEN9140 over veilig werken aan hybride en elektrische voertuigen
- Bekend met de gevaren van hoge spanning voor het menselijk lichaam
- Het toepassen van de veiligheidsmaatregelen bij elektrolyt lekkage, brand en pech onderweg
- Bekend zijn met de veiligheidsgereedschappen
- Bekend zijn met de door de fabrikant ingebouwde veiligheidsfuncties van het High Voltage (HV) systeem
- Beschrijven van de werking van de HV onderdelen (Elektromotor, inverter/converter, batterij, bedrading, relais, airco compressor, heater)
- Beschrijven van de werking en functie van het 12 Volt systeem in een hybride voertuig (DC-DC-converter)
- beschrijven van de opbouw, werking van het hybride koelsysteem (lucht/vloeistof)
- Bekend zijn met de toegepaste transmissiesysteem met elektromotor(en)
- beschrijven van de werking en functie van het hybride remsysteem (elektrisch/hydraulisch remmen
- Verklaren van de functie van de hoofdcomponenten van het EV-systeem
- Toepassen van procedures voor het veilig basisdiagnoses stellen aan het hybride en EV-systeem met de geschikte meetapparatuur